Rodzaje opon pod względem rzeźby bieżnika.


Chcesz rozwoju tej witryny ??? Kliknij baner :)

Opony letnie. Bywają także nazywane drogowymi. Ich cechy charakterystyczne to:
  1. rzeźba bieżnika zapewnia dobrą przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni
  2. bardzo dobre odprowadzenie wody podczas jazdy, nawet z większymi prędkościami (1 lub więcej szerokich, obwodowych rowków oraz szerokie boczne rowki odprowadzające)
  3. wysoki komfort jazdy
  4. stosunkowo duże klocki bieżnika
  5. zastosowana mieszanka gumowa zachowuje odpowiednio dużą twardość przy wysokich temperaturach otoczenia, jednak w zimie staje się tak twarda, że nie nadaję się do eksploatacji.
Tutaj jedna cenna uwaga. Opon letnich nie zmieniamy na zimowe w momencie pojawienia się na drogach pierwszego śniegu. Należy to zrobić już w momencie gdy temperatura spadnie do +7 stopni.
Opony zimowe.
  1. bieżnik ponacinany bardzo wieloma lamelkami
  2. dobra przyczepność na mokrej i śliskiej nawierzchni
  3. zastosowana mieszanka gumowa zachowuje odpowiednią miękkość przy niskich temperaturach otoczenia, jednak w lecie staje się zbyt miękka co powoduje jej gwałtownie szybkie zużywanie
Termin żywotności opon to 5 lat, lecz dla opon zimowych wynosi on 3 lata. Wynika to z faktu, że z biegiem czasu temperatura zeszklenia przesuwa się w stronę temperatury bakietelizacji.
Tłumaczy to poniższy schemat:
Temperatura zeszklenia - najniższa temperatura, w której opona zachowuje jeszcze własności sprężyste.
Temperatura bakietelizacji - najwyższa temperatura, w której opona zachowuje jeszcze własności sprężyste.
Zatem mamy do czynienia ze zjawiskiem utraty własności opony. Użyteczny przedział temperatury pracy opony ulega zmniejszeniu. Pamiętajmy o tym kupując używane opony zimowe.
Opony terenowe.
  1. charakterystyczne duże klocki bieżnika
  2. głębokie i szerokie rowki zapewniające uzyskanie tzw. połączenia kształtowo-siłowego czyli przeniesieni dużych momentów napędowych w trudnych warunkach terenowych.
  3. większa grubość bieżnika, boku i barku opony
  4. większa odporność na przebicie;
Opony błotno-śniegowe.
  1. rzeźba opony błotno-śniegowej jest zbliżona do rzeźby opony terenowej. Dodatkowo szerokie klocki są ponacinane lamelkami;
  2. lepsza przyczepność na śliskiej nawierzchni w stosunku do opon terenowych
  3. bardziej miękka mieszanka w stosunku do opon terenowych
Opona błotno-śniegowa nie jest tożsama z oponą zimową. Spełnia ona swoje zadanie na jezdni mokrej, zaśnieżonej czy zabłoconej, ale nie na nawierzchni oblodzonej.
Ponadto wszystkie opony mogą mieć kierunkową rzeźbę bieżnika. Daje to w efekcie przede wszystkim lepsze odprowadzenie wody spod kół (dla opon letnich) lub większą przyczepność na śliskiej jezdni (w przypadku opon zimowych). Rysunek po lewej pokazuje bieżnik kierunkowy opony zimowej.

Rzeźba bieżnika może także być asymetryczna. Opony tego typu mają inną rzeźbę bieżnika na zewnętrznej stronie, a inną na wewnętrznej. Jest to uzasadnione faktem, że wewnętrzna i zewnętrzna cześć bieżnika odpowiada za inne właściwości podczas ruchu. Należy pamiętać o prawidłowym montażu takich opon, tak aby poprawnie spełniały swoje zadanie.

Może wystąpić także przypadek opon jednocześnie kierunkowych i asymetrycznych. Mamy wtedy do czynienia z oponami na prawą i lewą stronę pojazdu. O cenie takich opon nawet lepiej nie myśleć : )

BACK TO MENU